Liten tue

Det var tilløp til dramatikk da japaneren plutselig sa stopp utenfor Port Elizabeth. Dette har vi aldri opplevd før. Hva i alle dager! skipperen skvetter til. Det var svake vinder og vi motorseilte med storseil og genoa. Som de fleste vet, stopper ikke en dieselmotor så lenge den får drivstoff. Mens Gnisten passer på at vi holder kursen og holder utkikk, går skipperen desperat i gang med å lete etter feilen. Går den elektriske drivstoffpumpa? Ber Gnisten sette på tenninga igjen. Jo, pumpa tikker og går, den. Så er det ut med grovfilteret som står i en vendbar, dobbelbrakett. Heller ut innholdet i en bøtte. Masse skitt og en god slump vann. Inn med nytt filter. Av med finfilteret vi skiftet i Darwin. Skitt og vann der også. Ingen motor kan gå på vann. Inn med nytt finfilter. Fyller alle filterne med diesel før de skrues inn. Opp med mannlokket i dieseltanken. Nedi med en hevert og slamsuge bunnen av tanken. Mer vann og skitt kommer opp i bøtta. Tømmer ut innholdet og pumper ut mer diesel til det ikke kommer annet en diesel i bøtta.

Nå må vel problemet være løst, tenker skipperen.

Gnisten kinner i vei. Trykkpumpa er selvluftende, så motoren starter ganske snart og går i noen sekunder, så er det stopp igjen. Hva i alle dager er dette? Tankene raser rundt i skipperens hode. Ut med filterne igjen. Tomme for diesel. Hvor har dieselen blitt av? Leter etter lekkasjer. Er tilførselsslangen fra dieseltanken tett? Av med slangen og suge til det kommer diesel fram. Fysj og pføy! Av med ut-slangen på den elektriske fødepumpa. Jo den freser og spytter, men det kommer lite ut derfra. Er pumpa gåen etter 2000 timer? Heldigvis har skipperen tenkt på nettopp dette og finner fram ei ny resevepumpe. Den tikker fint og en test i dieselbøtta viser at den pumper som bare det. Ut med holderen til de doble grovfilterne. Ut med filterne. Av med inn og ut-slangen. Blåse og suge i banjokoplingene der slangene går inn på. Her var det lite futt, syntes skipperen. Fram med verktøyet og av med banjokoplingen. Jo, der lå synderen: en skikkelig skittpropp mellom banjokoplingen og den hule bolten som skulle lede drivstoffet inn i filteret.

En stund senere ber han Gnisten starte motoren og siden har den gått som en klokke.

Og hvor ble dieselen i filterene av da motoren ikke ville starte? Den elektriske fødepumpen sørger for at høytrykkspumpa får det den trenger, overskytende drivstoff går i retur til tanken. Det er for øvrig derfor at tanken blir varm når motoren går…

Hva var så grunnen til det hele? Da vi var på vei fra Madagaskar til Richards bay, ble det fylt diesel på dekk da en sjø fikk båten til å krenge nok til at en slump sjøvann fant veien til påfyllingsstussen og forsvant ned i tanken. Da vi kom fram, var det så mye som skjedde at vi rett og slett glemte hele greia. Hadde skipperen tatt tak i dette i havn, hadde denne situasjonen vært unngått.

Vi priser oss lykkelige for at motoren stanset på et så gunstig tidspunkt. Under andre omstendigheter kunne dette kostet oss fryktlig dyrt..

Liten tue kan som kjent velte stort lass.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s