Om oss

Irene og Svein Mathisen. Seilere siden 1984.  Tidligere båter i vårt eie: “Albine”  (Albin 79) 1984-1990, “Lovinda” (Willing 31) 1990-2004. Nåværende båt “Lovinda too (Baltic 38dp) 2004-. Hjemmehavn Skiftesvik, Randaberg.Representerer Stavanger Seilforening.

img_2917-1

Irene, 1954-modell. Benevnt i denne sammenheng som “Gnisten”( økenavn for telegrafisten i handelsflåten) siden hun er utstyrt med god hørsel og tar seg av radiokommunikasjonen ombord. Fra tykkeste bondebygda på Ålgård.Utdannet operasjonssykepleier.Pensjonist siden oktober 2016.

skipperen

Svein, 1952-modell. Benevnt i denne sammenheng som den lettere selvironiske “skipperen”. Oppvokst på fyrstasjoner og vant til litt av hvert. Utdannet lærer med diverse videre spesialiteter, men AFP-pensjonist siden juni 2014 grunnet sterk utferdstrang og ubendige drømmer om Sydhavet, før det blir for seint i livet for slike eskapader.

Vi forlot Randaberg 25.juni 2014 og befinner oss akkurat nå, januar 2017, hjemme Norge. Båten står i opplag i Opua, Nordøya, New Zealand. Vi tar sikte på å seile videre derfra innen 14.mai 2017 med kurs mot Sør-Afrika dette året, Sør-Amerika/Karibia og videre hjem til Norge i løpet av første halvår 2018.

5.mai 2016, mens båten var underveis fra New Zealand til Ny-Kaledonia,støtte vi på en uindentifisert gjenstand  ca 500 km ute i det Tasmanske hav, der båten fikk roret slått av og ikke lenger kunne styres. Mannskapet fryktet at båten skulle gå ned på grunn av ukjente lekkasjer i akterskipet. Vi sendte derfor ut anmodning om sjøredning for å sikre liv.  Mannskapet ble tatt ombord på gasstankeren Bourgainville, og båten ble siden berget av forsikringsselskapet og satt på land i Opua.

Akkurat nå er det orkansesong i Sydhavet. Seilingssesongen for det området vi skal seile i på den sydlige halvkule, begynner i månedsskiftet april-mai og varer til månedsskiftet november-desember.

Vi returnerer til NZ  4.april. Vi tar sikte på å klargjøre båten for sjøsetting omgående siden det er trøblete og langt fra ufarlig å klatre opp 4m stige mange ganger om dagen.  Særlig behagelig er det heller ikke å bo  høyt over bakken i et vinglete skrog lenger enn nødvendig. Vi regner med å leie bil og se mer av NZ landeveien. Den uforlignelige Gasten, Hans Olav, har ikke tatt skrekken av traurige opplevelser og har meldt seg på for ferden videre mot varmere strøk og nye eventyr….En skikkelig gladmelding for vår del.

Send oss gjerne en mail på jordomseiling2014 @ gmail.com

Hilsen Irene og Svein

5 thoughts on “Om oss”

  1. Hei Irene og Svein.
    Nå har vi seilt fra Martinique til Antigua med en norsk båt. Er nå tilbake i Fort de France for noen dager. Sitter på terrassen og ser utover havet og lurer på hvor dere er!
    Hilsen Reidun og Truls

    Like

    1. Kjekt at dere fikk oppleve disse føotte øyene dere og! Synd vi ikke traff dere vi har vært i samme område! Nå sitter jeg reiseklar i oslo til colombia via paris mens båten seiler mot samme sted fra aruba! Hilsen irene

      Like

  2. Hejsan
    Såg att ni kommit över Nordsjön och hem nu. Vi är i Belfast och kommer att segla över till Skottland imorgon för att åka Crinan Canal i mitten av veckan. Vi har läst på lite i broschyren som vi fick av er. Vad vi förstår skall man sköta slussarna själv? Funkar det när man bara är två? Hur har ni gjort?
    Med vänliga hälsningar
    Kristina och Anders på Streamline

    Like

    1. Hallo dere! Takker for hilsen! Ja, dere må sluse selv i Crinan. Men hvis dere bare er to, hjelper andre seilere, eller hvis det ikke er andre båter, hjelper slusepersonell. Når dere kommer til Adrishaig, ring dem på forhånd, slik at dere kan gå rett i sjøslusen. Dere kan gå inn uansett tidevann! På veien opp til Adrishaig anbefaler vi først Campeltown fra Belfast, så Tarbert. Mange plasser og veldig hyggelig marina. Trenger ikke bestille på forhånd. Vi gikk to timer før høyvann fra Belfast. Medstrøm hele veien! Lykke til! Det er en flott rute!! Klem fra oss!

      Like

Leave a comment