Vel berget.

Akkurat nå er det lørdagskveld her i Suva, hovedstaden på Fiji-øyene. Vi sitter i foyeen på det smule falmede Southern Cross Hotel og venter på at immigrasjonsoffiseren skal komme og stemple passene våre, dvs innvilge oss turistvisum. Han var innom her i morges og vi trodde saken var biff, men ikke en gang ertesuppe, som en viss humorist uttalte en gang i dinosaurtiden, da skipperen var en smule yngre. Det drar seg mot mørke og natten. Hvis han dukker opp og formalitetene lar seg ordne, tar skipperen kveldsbussen til den internasjonale flyplassen Nadi for retur til New Zealand i morgen, mens Gasten gir seg igjen her og blir en smule inkognito i området de neste dagene før han reiser hjem onsdag i neste uke.

Vi har fått melding fra venner og forsikringsselskapets håndgangne menn at Lovinda too er slept i land i Opua som vi la ut fra, og har blitt meddelt gledelige nyheter om at båten ser rimelig bra ut etter det den har vært gjennom. Forsikringsselskapet har bedt skipperen om å reise til Opua så snart som mulig for å ta seg av båten og verdisakene ombord. En tysk venn kommer også til å holde øye med båten inntil skipperen kan komme. Det er planlagt slippsetting tirsdag for inspeksjon av båten. Er spent på hva konklusjonen blir, men forsikringsselskaper prøver å helle kaldt vann i blodet på skipperen i forhold til tiden som vil medgå å få skaffet et nytt ror. Er vi heldig, har de et ror på lager i Finland. Er vi uheldig må roret lages først, er vi riktig uheldig har ingen kapasitet til å lage nytt før om lenge. skipperen frykter at værvinduet i forhold til orkansesongen kan bli lukket på nytt. Da blir det ingen seilas i 2016. Det vil utsette hjemkomsten med ett helt år.  Det vil være svært uheldig for Gnisten og skipperen.

skipperen takker alle dere som har engasjert dere i våre nyeste tildragelser, det være seg via vår epost eller via fjesboka, eller bloggen. Tusen takk, det varmer!

Vi er begge i fin form. Gasten returnerer til Klepp og skipperen returnerer til en mer uviss framtid. Kan båten istandsettes raskt, blir han værende på New Zealand for videre avkortet reiseopplegg mot Bali, i motsatt fall kommer han hjem for en lengre periode. Det kan være fint, det også…

Time will show.

6 thoughts on “Vel berget.”

  1. Det blir spennende å høre konklusjonen i forhold til båten . Skjønner det må være et stort antall sommerfugler i magen nå. Du skal være velkommen hjem dersom det blir utfallet. Men, vi ønsker dere får innfridd håp og ønsker.

    Like

  2. Då blei det ein korte seilas i denne omgang. Via Irene, find ship og diverse presseoppslag har me mesten fulgt dokk frå time te time i all dramatikken. Du må helsa Hans Olav og ha ein god tur tebage te NZ og Lovinda too. Hilde og Torfinn.

    Like

  3. Så flott at dette gikk godt. Alle skjønner at en slik seilas er en risikosport uansett for spesielt interesserte. En annen sak er at å legge utpå en slik seilas medfører et stort ansvar for Skipper i forhold til ev. hjelp av redningspersonell og forsikringsselskap. Jeg mener at alle som legger ut på en seilas oversjøisk burde vært pålagt av forsikringsselskap og ev. via internasjonalt lovverk å ha om bord et godkjent sikkert NØDROR. For min del ville jeg aldri lagt ut på en slik seilas uten dette. Det er omtrent like viktig som en EPIRB, Radar- VHF- brannalarm/sluker osv.).

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s