I nærmere 3 uker har vi lagt her i Savasavu, Fiji og ventet på at den kraftige “sydosten”skulle blåse ut. Tiden for å se andre deler av dette mektige øyriket renner ut. Vi må nok en gang erkjenne at vi kan ikke få med oss alt. Skal Gnisten få tid til å få sett litt av New Zealand før hun reiser hjem, må vi nesten benytte værvinduet som åpner seg nå når vinden har gått over i øst, ja til og med nordøst. Vi kan ikke risikere nye 3 uker med venting på neste værvindu, selv om det sikkert er å ta vel hardt i. Det er på tide å kaste loss.
Gnisten hekta på Fjesboka en stille morgenstund
1150 nautiske mil (ca 2000 kilometer) lenger sør ligger Opua, New Zealand dit vi stevner i morgen, tirsdag 20.november. Vi har gruet oss litt til denne seilasen, delvis for den markerer slutten på eventyrlig seilas i henimot 8 måneder siden vi forlot Panama i begynnelsen av mars, delvis fordi vi seiler ut av passaten og inn i mer urolig vær etter som vi nærmer oss værsystemene i the roaring fourties. Vi valgte derfor å støtte oss på en kjent værguru, Bob MacDavitt, som har lagt opp en rute for oss, som forhåpentligvis gir oss muligheten til å unngå grisevær. Han oppdaterer oss på nye veivalg etter som værsystemer man ikke ser rekkevidden av ved avreise utvikle seg. Det synes vi er betryggende. Men uansett er det vårt ansvar å seile båten så godt vi kan og så trygt vi kan. Vi seiler konservativt og langsommere enn vi behøver. Har rikelig med drivstoff til å kjøre på når vinden dovner av. Vi satser på at vi er godt foreberedt og at det skal gå bra.
I kveld har vi markert slutten av vårt opphold her på Fiji med et godt måltid mat på restauranten i Copra shed marina. Riktig godt var det med Yellowfin tuna i karrisaus med ris. Ostekake til dessert. Lekkert dandert og deilig mat. Indisk kjøkken. Rent og pent.
Gnisten vakuumerer stekt kjøttdeig
Gnisten har ryddet under dekk. Kjøpt inn ferskmat for overfarten. Stekt og braset og vakuumpakket kjøttmat. Slikt holder seg godt, opp til 5 ganger normalt. Ikke vits i å ha med seg mer enn nødvendig. Myndighetene på New Zealand er svært nøye med å håndheve regler for å unngå smitte i sitt eget økosystem. Ferskvarer kaster vi først, ellers blir det konfiskert og destruert. Fullt så galt er det ikke med båten, men det som måtte finne på å gro under båten på veien blir ikke tatt i mot med blide øyne.
New Zealand har visse problemer med ulike marine vekster og organismer som holder på å spre seg som en pest i det marine miljøet. Skipperen har derfor renset skroget i flere omganger. Slangedykking med blybelte fungerte fantastisk. 12 volt kompressor ombord. Kan anbefales. Til siste finish for et par dager siden benyttet han tau spent fra side til side. Så drar han seg hurtig ned under båten og får litt mer luft og tid til å arbeide, før han må opp og gispe etter luft. Sågar under kjølen kommer man lett på denne måten, likeså tilgang til aksel og propell og nederst på vårt dype ror. Et par store gjenstridige albuskjell under kjølen ble knust med hammer.
For to dager siden gikk det syklonvarsel ut på radioen her. Slikt er ikke å spøke med. Vi tok våre forhåndsregler. Gjorde klar ekstra fortøyninger, fjernet kryssfokken og rullefokken, biminien og alt løsøre på dekk. Så økte vinden og det tettet seg til med regn. Det ble svært fuktig i luften, og klamt under dekk. Vi hadde montert “Kvitsøykalesjen” for å kunne oppholde oss ute i regnet, samt skjerme luka og ventiler for nedbøren. Vindgeneratoren knurret fornøyd en stund og amperene trillet villig inn i batteribanken. Men uværet som hadde bygd seg opp nord for Fiji som en skikkelig snurre, beveget seg i god avstand i sørvestlig retning, og dør vel hen nede på 25 grader syd. Vi innser at orkansesongen er i emning. Det er el Nino år dessuten. Været er uforutsigbart. Sjøen ved ekvator er varmere enn normalt, her på ca 17 grader syd kaldere enn normalt. Kanskje vil skulle sagt oss enig med Leif Juster’s “mooot norrrmalt?”
Enda en god grunn til å komme oss av gårde.
Noen som trosset regnet i bambusflåte
Dere må ha en fin overfart! Vi tenker på dere og krysser bade finger og tær. Lykke til!
LikeLike
Ønsker dere en god og trygg tur til New Zealand!
LikeLike