Fransk Polynesia farvel

Fakarava ankerplass

Om få dager forlater vi Fransk Polynesia. Vi kom til denne nærmest paradisiske øygruppen  13.april, altså for nesten 4 måneder siden, siden vi nå skriver de første dagene av august.

Fatuhiva ankomst Fatuhiva

Fakarava Luft 7 Fakrarava

Moorea Moorea

Egentlig består Fransk Polynesia av 4 øygrupper: Marquesasøyene, vulkanske øyer uten rev, Tuamotos-atollene, sunkne vulkaner med kun øyer i ringformede rev, og Selskapsøyene som er både vulkanske øyer og ringformede rev i ett. Svært forskjellige naturmessig, vegetativt og i økonomisk aktivitet. Skole, utdanning, offentlige tjenester, perler, kopra og turister. I syd ligger Australøyene, som vi ikke kommer til å besøke.

Fakarava regnbue

Det er høst og vinter her. Bygeskyer, regntunge og skyggefulle i forhold til solen, gir nedbør nesten hver dag. Noen ganger litt småskvett, andre dager langvarige voldsomme rotbløyter. Det er da noen av oss samler regnvann til tankene. Sjøvannet er generelt varmt, 28-30 grader. Lufttemperaturen 26-32 grader. Når sola skinner og vinden stilner av, kan det bli smellvarmt både om bord og på land. Da tar vi oss en dukkert og skyller av med ferskvannsdusjen vi har på hekken. Dekker til båten med aluminisert, solreflekterende duk.

Vi er forsiktige med sola. Ikke smører vi oss inn lenger, for vi er blitt ganske brune over det meste av skrotten, men vi dekker oss til når vi er på land med shorts, T-skjorte og hatt eller caps. Solbriller beskytter øynene mot solskader.  Om bord lever vi godt under biminien, som er et flatt telt til beskyttelse mot solsteiken. Vi har et flyttbart sideskjørt som demper lav sidesol. Det blir nok sol likevel. Noen ser vi snorkle med T-skjorte for å beskytte ryggen mot solsteiken. Vi har observert en del lyserøde, solsvidde turister og misunner dem ikke. Båtfolket er generelt godt impregnert allerede.

Sjøvannet varierer i klarhet. Fra det krystallklare der skipperen nervøst skotter på ekkoloddet, i det korallflekkene tilsynelatende ligger rett under kjølen, i virkeligheten 10-15 meter under. Eller grumsete vann, som trolig er ditto næringsrikt og ikke innbyr til bading, fordi vi liker å se hva som er rundt oss og nedi dypet. I grumsevannet i Atouna bay på Hiva Oa sparket skipperen borti en ganske stor hai mens han fjernet store mengder begroing etter Stillehavskryssingen. Gjett om han var lynrask opp av vannet! På Fakarava dukket det opp et digert beist med 4 losfisk under båten mens skipperen skrapet skroget for ny algevekst, noe han må gjøre jevnlig. Haien skal visstnok være helt harmløs og uinteressert i mennesker. Det er fisk som står på menyen der i gården. Det er svært populært å la seg drive snorklende gjennom passene med jolla på slep. Da står det gjerne hundrevis av hai og jakter på fisk i strømmen. Vi har til nå ikke hatt nerver til slikt.

Raraoia hai

Her har vi truffet en del norske båter, så vi har fått praktisert morsmålet ganske mye. Ellers har det gått mye på engelsk, så mye at man tar seg i å tenke på engelsk. En dag dukket røde Glød av Bergen opp på ankerplassen utenfor Marina Taina på Tahiti med Per og Lindis om bord. De har vært til og fra båten og jobb hjemme siste 10 år. Contessa 32 er en tøff, merittert havseiler og høyt verdsatt blant britiske seilere. De hiver båten på land og drar hjem et halvt år. Så seiler de videre når neste permisjon er innvilget og lommeboka er fylt opp. Doris av Bergen ligger for salg på Raiatea, guttene reist hjem til sine nye jobber. Astahaya av London/Oslo med Tom og Christian om bord ligger på naboøya Tahaa og er ventende hit til Bora-Bora om noen dager. Hvor de andre norske båtene er, vet vi ikke akkurat nå.

Huahine på vei inn passet På vei inn passet ved Huahine

Huahine urolig ankringsplass Dramatisk ankerplass

Huahine ankerplass3 Vakker også…

Huahine gammel boplass2 Marae, gammel boplass

Huahine gammel boplass restaurert

Huahine åleruse Eldgammel ålefelle

Huahine main street Mainstreet’en

Huahine familieutflukt Familieutflukt

Huahine siste seilas Siste havn, drama på revet…

Huahine skilt Musikk og sang er populært

Huahine sterke karer Sterke karer i demo

Huahine lazy days Et sosialt folk

Selskapsøyene har vært en positiv opplevelse. Vi har besøkt Tahiti, Moorea, Huahine , Raiatea, Tahaa og nå altså Bora-Bora. Vi har sett oss om på land med bil, scooter og sykkel. Våre sammenleggbare sykler har vært til god nytte både som gymstudio og transportmiddel.

Tahaa strandhogg

Tahaa mate fisk

Tahaa mating

Tahaa fisk1

Tahaa gul fisk

Tahaa Blå fisk

Tahaa Gnisten snorkler

Vi har fotografert og filmet litt for å bevare noen av minnene. Det druknede kamera er ikke våknet til live igjen, men fotoposen til undervannsfotografering har blitt grundig reparert og gitt oss mange bilder av koraller og fargerike fisker. Den fineste snorklingen så langt hadde vi på NW Tahaa, på grunt vann mellom to motuer(øyer i revringen) Her var det nærmest tam fisk som var vant til å bli matet av turister. Brød løser seg raskt opp og det vrimlet av ulike ganske så fotogene fisker som mer eller mindre spiste av hånden vår. Gule, hvite, sorte, blå. Og altså ingen hai. Og Gnisten? Hun padlet av gårde som hun nesten ikke hadde gjort annet, med sine spesiallagede dykkemaskebriller.

BoraBora Gasten i god stil Hans Olav i perlehumør

BoraBora i sikte BoraBora i sikte

Tahaa Hans Olav snorkler I akvariet

Den 7.juli kom Hans Olav på besøk, og om to dager reiser han hjem igjen. Han har fått opplevd mye sammen med oss, som dansende hula-hula piker, steinløfting, spydkasting, fransk nasjonaldag, seiling mellom øyene, bading, snorkling, rundfart på øyene, hilst på våre venner, spist og drukket godt både om bord og på land. Hans Olav er morgenfugl. Hver dag skaffer han oss ferskt brød til frokost. Pariserloff, for det er ikke grovt brød å oppdrive her. Han er en takknemlig gast å ha om bord. Holder til i sin egen hule i forpiggen og forer oss med kjappe replikker og små historier. Er det et problem skipperen lurer på, finner han nye løsninger. Et funn å ha ombord som mannskap. Oppkvikkende. Det blir stusselig når han snart reiser hjem. Via Tahiti, Los Angeles og Paris. 17.000 km i luftlinje.

Vi blir minnet om vi har seilt enda lenger for å komme hit, og det er en lang vei hjem som venter oss….

BoraBora 39.år sammen Etter 39 år….

BoraBora Gnisten i god stil Gnisten, i perlehumør hun også!

Vi feiret vår 39.bryllupsdag 31.juli på en overraskende bra restaurant her på Bora-Bora. Det var lagt ned mye arbeid i matens kvalitet, smak og utseende, og det som ble servert i glassene, ligger noen klasser over det vi handler i de lokale butikkene. Kokkene er trolig høyt skolerte i det franske kjøkken  for kunne å betjene kresne turister med velfylte lommebøker. Rart å tenke på at den 40. Bryllupsdagen blir markert hver for oss: Gnisten hjemme på jobb og skipperen alene på seilas utenfor the Great Barrier reef. Så denne feiringen får vi leve lenge på!

BoraBora sykkeltur2

BoraBora sykkeltur

BoraBora spektakulær øy Google luftfoto av BoraBora!!!!

I går syklet vi Bora-Bora rundt. Veistandarden  i sentrum var ganske laber. Hullete og veiarbeid over alt. Støvrokk og konstant bilkø. Men utenfor helt grei asfaltvei. Bora-Bora er turistindustri. Ute på motuene ligger hotellene på rad og rekke. Bungalower på stylter ute i sjøen.

BoraBora resort

Flyplassen ligger også der ute. Hurtigbåt transporterer flypassasjerene utover. Trist er det imidlertid å se at tilsvarende hoteller på fastlandssiden av øya ligger brakk og med et synlig, galopperende forfall.

BoraBora forfall

Vi endte opp på den berømte restauranten Bloody Mary der mange kjente og ukjente kjendiser har vært. Vi bestilte hamburgere som var laget av hakkekjøtt, servert med de sprøeste pommfritter skipperen kan huske å ha smakt. Til slutt måtte vi selvfølgelig smake den berømte drikken hvis navn restauranten er kjent for. Salt og pepret tomatsaft med is og noe sterkt oppi, blir nok neppe noen favoritt her i gården, i alle fall. Men en opplevelse var det å ha vært der, en helt spesiell atmosfære med sandgulv, taburetter av kokospalmestammer, høyt og luftig under taket av flettet kokospalmeblader og kjekke polynesiere som oppvartere.

BoraBora  at Bloody Mary's Nye kjendiser på Bloody Mary’s

BoraBora kjendiser

BoraBora flere kjendiser

BoraBora kelnere

Etter angrepet på Pearl Harbour på Hawaii, flyttet USA 20.000 av befolkningen på Hawaii hit til Bora-Bora. Rester av festningsverkene finnes fortsatt som en turistattraksjon.

Bara Bora Vakre BoraBora

BoraBora sightseeing Tur til kanonene

BoraBora perlesalg Big business!

BoraBora kineserne kommer! Kinerserne kommer!

BoraBora lucky guy Lucky guy!

BoraBora Dagens fangst prepareres Fersk tunfisk fileteres

BoraBora verdsatt fisk 90-150 kr/kilo

Da er det tid for å lese seg opp på værmeldinger og Tonga-øyene, som ligger en del dagsreiser lenger vest og syd. Vi må regne med at temperaturen faller i luft og i sjø, men fortsatt ligger vel nivået over gode sommerdager hjemme. Vi gjør det vi kan for å være i trygg havn i god tid før orkansesongen starter oppunder jul. Samtidig gleder vi oss til å se nye steder, oppleve nye møter med mennesker og kunne kommunisere med engelsktalende lokale igjen. Et språk vi er mer fortrolig med.

Apropos, det å kommunisere med de fransktalende her i Fransk Polynesia har vært en positiv opplevelse. De fleste vi møter er offentlig ansatte eller forretningsfolk som er nødt til, eller avhengig av å kunne litt engelsk. Vi sier: Bonjour, je ne’s pas parler plus francqais. Comprendez vous anglais? De svarer: A little. Så berger de oss ut av krisen med et smil.

Huahine  skjønnhet Smil 1

Huahine strandlek Smil 2

Huahine vahiner Smil 3 og 4

Huahine ungdom 5 og 6

Huahine lokal sjarmør no comments?

huahine vahine 2 en matrone og en wannabe?

For et smil er mange ganger gull verdt!  Folket her er generelt smilende. Høflige. Bonjour! Bon soir! Merci! Når vi passerer stedet de bor, vifter de med hånden inne blant buskene. Folk her er ikke fattige. Folket lever godt. De er godt i hold. Noen av mennene røslige som låvedører, kvinner som matroner i varierende grad. Noen slanke, men det er mer et unntak, ser det ut til. God matlyst, fetende diett, og som sagt en avslappet livsstil. Polynesierne har ord på seg for å være ett av verdens mest gjestfrie folk. Ikke generelt hardtarbeidende, for naturen er gaverik her, og kan vel kanskje forsvare en avslappet livsstil vi er lite vant til og vel neppe hadde overlevd i det kalde nord. Mange jobber i turistindustrien, og bor forholdsvis bra i lave hus malt i pastellfarger. Tette busker skjermer mot innsyn. Frodige hager, frukttrær med bananer, mango og papaya. Pompelmousse. Akasietrær som gir god skygge. Vakre blomsterbusker og fargerike stauder. Noen vi har i potter hjemme. Lite hundelort å tråkke i, tross mange frittgående hunder. Førsteklasses avfallshåndtering.

Huahine Vespa Mange Vespa’er å se

Huahine scooter Tougher than the rest!

Mange nye biler og scootere i mange varianter. Også gamle Vespa’er med totaktsmotor knatrer rundt med blå røyk. Mye bilvrak og annet skrot å se rundt dørene. Sikkert et eldorado for skrotnisser. I løpet av noen få år er en hensatt bil overgrodd og blitt til en grønn forhøyning i terrenget ….

Huahine at sundown Like før the green flash

En uendelig mengde gode minner å se tilbake på.

2 thoughts on “Fransk Polynesia farvel”

1. Det må ha vært en utrolig flott opplevelse å svømme blant fargerike fisker. Bra at Irene fikk lært seg å snorkle. Kjekt å lese om opplevelsene deres. God tur videre.

2. Hej i raske nordmænd så flotte billeder, et eventyr i sig selv at svømme rund med så farverige fisk, næsten et mirakel at det findes på vores forurenet klode. Håber at I for en god og rolig sejlads i den kommende tid. Vi har set i Danmark udsendelser om det
    Vilde vejr, og lige nu er der vilde kraftige orkaner hen over Stillehavet , som vil gå i land i china et sted. Vi har studeret kort, og tror det er nord /vest for jeres kurs.
    Er lige pt på camping med nogle venner i Holbæk . Det har været en meget varm dag i dag og nu regner det.
    I går aftes var vi med Thomas og Sille samt pigerne på aften sejltur på Holbæk fjord , lå på svej og spiste sandwich og drak kølig hvidvin. Så solen går ned , et smukt syn. Og samme sol ser I på . Vi tænker tit på jer. Fortsat god færd glæder os allerede til at høre om nye eventyr klem 🌞